KategorieWalki rycerskie

Jak ćwiczą współcześni rycerze – czy konieczna jest zbroja?

Choć Sportowe Walki Rycerskie mają dopiero kilkanaście lat to wprost zadziwiające jest to jak bardzo się zmieniły metody treningowe przez ten czas. Żeby dzisiaj być na topie nie wystarczy po prostu raz na jakiś czas pojechać na jakiś turniej zdobyć trochę praktycznego doświadczenia w machaniu mieczem. To też już nie jest czas, gdy wystarcza jeden trening w tygodniu. Większość zawodników cały swój wolny czas poświęca na szlifowanie formy.

Większość zawodników trenuje walki rycerskie 2-3 razy w tygodniu i dodatkowo uzupełnia to treningami dyscyplin pokrewnych. Szczególnie popularne są budujące masę i siłę treningi na siłowni, poprawiające ogólną sprawność i dynamikę treningi crossfitu, zapasy pozwalające dopracować elementy rzutów oraz tajski boks, dzięki któremu szlifuje się uderzanie pięściami i kopnięcia, które choć nie są głównym elementem walk rycerskich to doskonale poszerzają wachlarz używanych technik i pozwalają zaskoczyć przeciwnika.

Podstawowymi treningi jednak zawsze są treningi rycersko-szermiercze takie jak te prowadzone w największej polskiej szkole rycerskiej – Centrum Dawnych Sztuk Walk w Warszawie. W zależności od grupy zawodnicy uczą się tam podstaw szermierki (grupa początkująca), nabierają praktycznych umiejętności walki (grupa sparingowa), uczą się rzutów, współdziałania w grupie i taktyk używanych w szrankach w trakcie walk grupowych (grupa bohurtowa), przyzwyczajają się do walki w pancerzu (grupa zbrojna), czy wzmacniają kluczowe dla walk rycerskich partie ciała (grupa knightfit).

Co może być zaskakujące dla nieobytego w temacie czytelnika w powyższej wyliczance treningów tylko jeden raz pojawia się trening w zbroi. Otóż przez ostatnie lata opracowany został sposób ćwiczeń w tak zwanym sprzęcie miękkim jako podstawa do trenowania walk rycerskich. W trakcie takich treningów zawodnicy używają tylko miękkich otulinowych mieczy (może i są miękkie ale siniaki częstokroć zostawiają znacznie większe niż broń stalowa 🙂 ), miękkich tarcz, suspensorów, rękawic materiałowych i kasków z kratą.

Taki trening ma wiele zalet: po pierwsze pozwala przetrenować wszystkie elementy walki bez nadmiernego obciążania stawów przez wagę pancerza, po drugie uderzenia tymi mieczami są często bardziej bolesne niż gdyby się miało na sobie zbroje, co zmusza do nauki bronienia się (nic lepiej nie motywuje do pracy dystansem niż sine udo po kolejnym przyjętym ciosie). Na pewno największa korzyścią z wprowadzanie do sportowych walk rycerskich treningów miękką bronią było obniżenie kosztów wejścia i tym samym otwarcie treningów dla nowych uczestników. W końcu żeby dołączyć do treningu nie trzeba od razu inwestować 8000 PLN w zbroję, tylko zakupić sprzęt o wartości 600 PLN i można się już cieszyć prawdziwą, nieudawaną walką.

Zobacz także: